tocht naar St. Petersburg

zondag 30 juni / maandag 1 juli – We staan rustig op, want we hoeven pas om 16:30 te vertrekken. Om 13:00 hebben de schippers nog een laatste palaver waar geen spannende dingen gemeld worden. We krijgen rustig weer met regen of mogelijk onweer,  Rond 14:30 geen we nog even verliggen, omdat we langszij een groter schip liggen, dat voor ons vertrekt.

Om 16:30 zijn wij (groep 4) aan de beurt en varen we Hamina uit. Helaas valt weer de DSCN0768plotter en de GPS op de navigatielaptop uit. Bij aankomst in Hamina was dat ook al het geval en denken dat er een flinke storingsbron zit en dat het signaal buiten op zee wel snel terug zal komen. Helaas is dat niet het geval. Hmmm…een beetje vervelend. We varen voorlopig maar even recht achter de groepsleider boot aan. Via de kaarten zien we wel waar we ongeveer varen, maar dus niet de exacte positie. Zoals vroeger eigenlijk dus ;-). Sebastiaan reset de plotter nog, in de hoop dat dit het probleem oplost, maar helaas. Even later zet Hilda de GPS binnen dan maar uit….en prompt krijgt de plotter buiten weer een GPS fix. Heeee, zou dat de storingsbron zijn. Ook krijgt de handheld GPS binnen weer een fix. We sluiten deze aan op de laptop zodat we binnen ook weer goed kunnen zien waar we varen. Toch wel lekker.

Ondertussen zijn we in Santio aangekomen. Een klein eilandje net over de Fins-Russische grens waar een Finse douanepost zit.Dscn0770 We meren aan en even later komt de douanebeambte aan boord om de bemanningslijst af te stempelen. een minuut later (na eerst nog even te poseren)stapt hij al weer van boord en zijn we klaar voor vertrek. Er staat niet veel wind. Net genoeg om het genua bij te zetten. Waarschijnlijk wordt het de hele nacht motoren.

We varen een route, die over het militair gebiedt bij Primorsk gaat. Dit is een afwijkende route van wat andere schepen altijd moeten varen, maar hebben dit aangewezen gekregen van de Russische kustwacht. Waarschijnlijk kunnen ze ons zo goed in de gaten houden??? Op zich geen = straf omdat we zo een paar uur achter een eiland kunnen varen en even helemaal geen golven hebben.

Zodra we het militaire gebied binnenvaren worden we meteen opgeroepen. Ze geven instructies door hoe we moeten varen. Zodra we maar iets afwijken van de opgegeven koers, worden we direct weer opgeroepen. Dat hadden we bij de vorige groepen al steeds mee kunnen luisteren. Erg leuk om te volgen “Aeola Aeola Aeola, this is Primosrk traffic service. You need to change your course 2 degrees to port. I repeat…You need to change your course 2 degrees to port. Gelukkig gaat alles erg “luchtig” en krijgen we geen enkel bedreigend gevoel en is het allemaal erg vriendelijk en behulpzaam bedoeld.

We hebben het de hele nacht, op enkele verdwaalde regenspetter, na droog gehouden. Rond 8:00 ‘s ochtends komt daar, met nog 40 mijl te varen, helaasDSCN0773 verandering in. Rond 13:30 varen we Kronstadt binnen om ons in te klaren. Een eiland dat ca. 15 mijl van St. Petersburg af ligt. Inmiddels heeft iemand de regenkraan volop open gezet :-(. We krijgen te horen dat de immigratiedienst en douane net aan het lunchen zijn en dat we pas om 14:40 aan de beurt zijn. Dat vinden we eigenlijk helemaal niet zo erg, want dan kunnen we ff een klein uurtje slapen. Om 14:40 komt er iemand van de immigratiedienst aan boord. Hij kijkt even in de natte cel…waarschijnlijk om te kijken of er niemand verstopt zat. Vervolgens krijgt Sebastiaan een aantal formulieren te zien om te ondertekenen. Op één na zijn ze allemaal in het Engels. De goede man verteld nog wel wat er op het Russische formulier staat…en nou maar hopen dat het ook klopt wat hij vertaalde ;-) Na 10 min. gaat hij van boord en neemt onze paspoorten mee. Weer 10 min. later komt hij weer terug met stempels in de paspoorten. Dat ging best snel! Nu alleen nog langs de douane. We moeten ca. een half uurtje wachten en dan gaat Sebastiaan met het eigendomsbewijs van ons schip en zijn paspoort naar de douane. Vult nog een paar formulieren in en 15 min. later is dat ook klaar. We wachten nog even totdat de andere schepen van onze groep ook klaar zijn en vertrekken dan om 16:30 voor de laatste 15 mijl naar de haven. Rond 20:00 leggen we moe, veilig, voldaan en nat aan in de haven van St. Petersburg

reacties

2 Comments to “tocht naar St. Petersburg”

  1. Marijn 2 juli 2013 at 20:41 #

    Mooi gehaald! Veel kijk en wandel plezier in st p!

  2. dominique 3 juli 2013 at 06:38 #

    Hoi Sebas en Hilda,

    dobre djeen, goede morgen in Petersburg! Hoop dat jullie een paar mooie dagen krijgen!

    groetjes van ons,

    p.s. nog bedankt voor de leuke kaart!


Reageer