mist op de Elbe

zaterdag 4 mei / zondag 5 mei: Zaterdag blijven we een dagje op Norderney liggen. We zijn hier 3 jaar geleden ook al geweest, maar zijn toen direct de volgende dag doorgevaren en hebben dus weinig van het eiland gezien. We pakken de fietsjes en maken een tochtje over het eiland. Het is erg toeristisch, een mix van Terschelling met Scheveningen. Wel een leuk tochtje gemaakt langs de zee en door de duinen.

Op het einde van de dag komt er een boot de haven binnen varen met het St Petersburgvlaggetje onder de bakboord zaling. De eerste boot van de groep, die we tegenkomen en die ook op weg is naar de verzamelplaats Hamina, Finland. Zodra we een kijkje nemen, is er niemand meer aan boord om een kennismaking praatje te maken.

Zondag vertrekken we rond 6:30 voor het tweede deel van de Noordzee. We willen tot Brunsbuttel komen, het begin van het Kielerkanaal. De geplande tocht is 80 mijl .We moeten goed rekenen omdat we bij de Elbe de stroom mee willen hebben. Het eerste stukje tussen de Waddeneilanden naar buiten hebben we eerst nog stroom tegen. Dan hebben we nog tot ca. 11:00 stoom mee. Daarna krijgen we hem een uurtje of 5 tegen (als je naar het oosten vaart, heb je 7 uur stoom mee en ca. 5 uur tegen…een voordeel van die kant op varen). En dan zouden we rond 16:00uur bij de Elbe moeten zijn voor stroom mee.

Rond 15:00 zijn we bij de ingang van de Elbe, iets te vroeg. Het is dan DSCN0178nog ca. 40 mijl naar Brunsbuttel. We merken al op dat  we vrachtschepen, die 2 mijl ver zijn volgens AIS, niet kunnen zien. Bij de ingang van de Elbe is de mist al erger. De eerste boei zien we nog wel liggen, maar al snel is de mist zo dicht, dat we die aanknopingspunten ook kwijt raken. We varen ineens volledig op onze apparatuur (plotter, gps en AIS), want we zien helemaal niets. Regelmatig zien we op de AIS een schip van 200-300 m lengte naast ons varen op een afstand van nog geen 200 m, maar met  het oog is niets te zien. Wel kunnen we zware motoren horen en af en toe een misthoorn.

De  buren uit Norderney waar we al de hele dag mee op varen, blijft strak 50 m achter ons varen. Zij hebben geen plotter bij het stuur en hun AIS was kapot gegaan. Ze maken handig gebruik van ons ;-) en hebben blijkbaar alle vertrouwen in ons. Veel keus hebben ze ook niet.  We zijn erg  blij dat we wel een plotter bij het stuurwiel hebben.

Door de dikke mist besluiten we om niet door te varen naar Brunsbuttel, maar tot Cuxhaven. Een dikke 20 mijl (4 uur) door de mist is zeker niet prettig. Maar alles is goed afgelopen en de laatste twee mijl bij land trok de mist gelukkig op, zodat we veilig rond 19:00 de haven van Cuxhaven binnen kunnen varen, terwijl het zonnetje schijnt.

reacties

Reageer