Kielerkanaal

dinsdag 16 augustus:
We vertrekken al om 7:30 omdat we een tocht van ca. 75 nm voor de boeg hebben. We willen rond 17:00 aan de andere kant van het kanaal zijn zodat we mooi met het uitgaand tij op de Elbe naar Cuxhaven kunnen varen. We moeten eerst bij Kiel nog door de sluis. Dat gaat erg voorspoedig en varen om 8:30 al op het kanaal. Bij Rendsburg willen we voor de zekerheid nog even de dieseltank vol gooien zodat we Cuxhaven zeker kunnen halen.

Een klein uurtje voorbij Rendsburg gaat in een keer het temperatuuralarm van de motor af. En nu? Je kunt bijna nergens aanmeren in het kanaal en je bent verplicht om op de motor te varen. Ik kijk snel naar de motor en zie dat de V-snaar kapot is en zodoende doet de waterpomp van het interne koelcircuit het niet. 300 m terug passeerden we net een lood station en er stapte een man uit een van de loodsboten. We keren snel om en zwaaien naar de man. Hij ziet ons en loopt terug. We vertellen dat onze V-snaar kapot is en de motor warm loopt en zo snel mogelijk uit moet. We mogen echt absoluut niet bij hem aanleggen. Hij moet namelijk uit kunnen varen om de grote tankschepen te kunnen assisteren. Hij vertelt dat we een paar honderd meter terug aan kunnen meren aan palen en eventueel ook aan een klein stukje kade. We varen er naar toe. De wind komt gelukkig van achteren en rollen snel het genua uit. De motor zetten we ondanks de motorverplichting ook even uit om hem niet onnodig warm te laten worden. 10 min. later zijn we bij de aanlegplaats. De motor gaat snel even aan om aan te meren. Daarna gaat hij meteen weer uit. En nu?

Op de kant staat een duits echtpaar en ik loop er direct naar toe om te vragen of dat zij weten waar ik een nieuwe V-snaar kan kopen. We hadden namelijk geen reserve bij ons. Op onze vorige boot hadden we dat wel altijd, maar zijn we nu dus vergeten :-( Na even met het duits echtpaar gepraat te hebben willen ze mij helpen zoeken (de man is geboren in het kleine plaatsje waar we lagen en waren na jaren toevallig eens wezen kijken hoe heter nu uit zag). Ik stap bij hun in de auto en we vragen overal rond en rijden van winkel naar winkel en komen uiteindelijk toch in Rendsburg uit. Daar zit een Yanmar dealer. Helaas heeft deze ook geen originele V-snaar, maar mogelijk wel een alternatief. Hij is echter wel iets breder. Voor de zekerheid gaan we ook nog naar een andere speciaalzaak, een paar honderd meter verder. Daar vinden we een nog beter alternatief. Ik kan echter niet met pin of credit betalen en mijn portemonnee is leeg. En nu? De Duitse man trek zijn portemonnee en betaald zelfs de V-snaar voor mij. Hij vond het hartstikke leuk dat hij ons kon helpen en deed het met alle plezier. Hij weigerde zelfs om even langs een pin-automaat te rijden zodat ik hem terug kon betalen. Alles bij elkaar zijn we een uurtje aan het zoeken geweest. Eenmaal terug bij de boot monteer ik  V-snaar en alles doet weer. Ik vind gelukkig nog wat geld aan boord en betaal het echtpaar terug voor de gemaakte kosten en bedank ze hartelijk. Zij vonden het zelf volgens een leuk dagje zo. Hebben ze thuis weer een “spannend” verhaal te vertellen. Alles bij elkaar heeft dit geintje 2 uur aan tijd gekost, maar gelukkig kunnen we weer verder. De plaats waar we lagen was namelijk ook niet echt geweldig. Door de golven van de grote tankers, knalde de boot elke keer bijna tegen de kade aan.

Het is nog ca. 5 uur varen tot de sluizen bij Brunsbuttel. Rond 19:00 zij we er. wat doen we. Varen we nog door naar Cuxhaven of blijven we in Brunsbuttel liggen en varen we morgenochtend vroeg met het uitgaand tij. We besluiten om toch nog door te varen omdat we morgenmiddag ook willen vertrekken voor de oversteek naar Vlieland of Terschelling. En dan wordt het wel een erg lange dag. Het tochtje over de Elbe gaat super. Af en toe hebben we bijna 5 knp stroming mee en halen we 11,7 knp. SOG. Ons record.

Rond 21:30 varen we net voor het donker de haven binnen. Hij ligt bijna vol, maar weten nog een plaats te bemachtigen. Helemaal vooraan dus lekker rustig.

reacties

Reageer