Motor klus geklaard

Vrijdag 17 juni – maandag 20 juni

Vrijdag rijden we met de huurauto waarmee Sebastiaan 3 weken geleden met Jan-Willem en Jules terug teruggereden is naar Nederland, naar Vejle (DK). We hebben veel regen onderweg en in de buurt van Hamburg ook erg veel file. Rond 17:00 zijn we in de haven en de Josha ligt er nog keurig bij. We brengen onze spullen aan boord en gaan een hapje eten.

Later op de avond begint Sebastiaan met repareren van een koelvloeistof lekkage aan de motor. Er moet een pakking vervangen worden bij een afdekplaat aan de achterkant van de motor. De pakking hebben we vanuit Dsc06805-2Dsc06807-2
Nederland meegekregen en op zich is het een eenvoudige reparatie. Alleen moet het contact oppervlak goed schoongemaakt worden om te voorkomen dat hij opnieuw gaat lekken op de pakking. En aangezien het aan de achterkant van het motorblok zit kom je er erg lastig bij en kun je niet goed zien of het goed schoon geworden is. De Actioncam aangesloten op de tablet doet dan wonderen. Het wordt al snel laat en de klus aan de motor wordt de volgende dag hervat.

Na een goede nachtrust gaat alles een stuk gemakkelijker en de pakking is snel gemonteerd. Nu de koelvloeistof weer bijvullen en de motor kan weer aan. Ondertussen houden we de pakking goed in de gaten en we zien nog geen lekkage. Het lijkt gelukt te zijn. Echter…na een 5 min. gaat het temperatuur alarm van de motor af. De motor koelt nog niet (goed). We zien dat het koelvloeistof niveau flink gedaald is. Op zich niet zo vreemd aangezien eerst alle lucht er uit moet.  We vullen hem bij en starten de motor weer….hmmm …het temperatuur alarm gaat weer af. We vullen weer bij en starten weer. Na een paar keer bijvullen zakt het niveau niet meer en lijkt het hele systeem gevuld te zijn. Toch blijft het alarm af gaan. Wat nu? We bellen naar de werf in Nederland om te overleggen wat het kan zijn. Mogelijk blijft de thermostaat hangen. Deze halen we eens uit en starten de motor opnieuw. Opnieuw gaat het alarm af. Dat was het dus niet en we zoeken verder. Bij de uitlaat komt overigens ruim voldoende water uit. Deze blijft echter koud. Een teken dat de koelvloeistof in de warmtewisselaar ook “koud” is…terwijl die in de motor warm is. De koelvloeistof pomp dus niet rond. We starten de motor eens met de vuldop op de warmtewisselaar eraf. Wellicht  kunnen we de vloeistof dan zien stromen..of juist niet. Na het starten van de motor daalt het niveau direct. We vullen het direct bij en laten de motor lopen. Hij lijkt nu te blijven lopen zonder alarm :-). Blijkbaar heeft er toch nog een luchtbel (waarschijnlijk in de pomp) gezeten die niet weg kon en zorgde de afsluitdop voor een vacuüm waar de pomp niet tegenaan kon pompen. Met de dop eraf lukte dat wel en kon de lucht die bleef hangen er uit.

Zondag en maandag is het slecht weer. Veel regen en wind en we besluiten nog te blijven liggen. Ondertussen laten we de motor nog keer een half uurtje draaien en alles is goed. Geen lekkage meer en geen temperatuur alarm. Goed nieuws.

reacties

Reageer