Soms zit het mee…

Zaterdag 14 mei t/m maandag 16 mei:

…en soms zit het tegen. Deze keer helaas het laatste. Dit Pinksterweekend gaan we de Josha naar Lauweroog brengen omdat volgende week Sebastiaan de Josha samen met Jan-Willem en Jules naar Denemarken gaat varen.

Het begint zaterdag met niet al te beste weersvoorspellingen. Noorderwind met veel…heel veel…regen. We vertrekken zaterdagochtend rond 8:15 vanuit de Ketelmeer jachthaven om om 9:40 de eerste opening van de Ketelmeerbrug te kunnen pakken. De wind staat bijna pal tegen en gaan om de motor. Ook staat er inmiddels dik 20 knp wind. Eenmaal onder de brug door neem de wind verder toe naar 25 knp pal tegen. In buien hebben we zelfs regelmatig rond de 30-32 knp over dek. Met dit weer is het niet te doen om naar de afsluitdijk te varen (op de wadden staats zelfs nog meer wind) en gaan dan ook naar Lemmer om daar de Staande Mast route te pakken. Met de wind en golven pal tegen gaat het erg langzaam. Rond 14:30 zijn we in Lemmer en nemen de sluis naar binnen. We besluiten om lekker te blijven liggen. Het was een inspannend tochtje over het IJsselmeer. Verder hoeven we op zich ook niet te haasten omdat de spoorbrug bij Leeuwarden gesloten is en op Pinstermaandag om 10:00 pas weer voor het eerst gaat draaien.

Zondag gaan we verder en alles lijkt voorspoedig te gaan. Zou het vanaf nu dan mee gaan zitten? Helaas…als we bij de spoorbrug voor Grou komen, IMG_0186blijkt deze net kapot te zijn :-( . Eerder vanochtend draaide hij nog gewoon. En nu….einde oefening…we draaien om en gaan in een haven in Irnsum liggen. We bellen wat rond en horen uiteindelijk dat er een alternatief is via Akkrum. De spoorbrug wordt daar tijdelijk lokaal bediend. Gelukkig steken we maar 1,35 diep omdat de vaart een max. diepgang van 1,60 heeft. Na een vertraging van ruim een uur en 5 nm omvaren komen we weer terug op de route en kunnen we verder. We varen nog een stukje verder tot Wergea en gaan daar langs een weiland aan de kant liggen. We hebben hier in 2011 ook al eens gelegen en werden toen gewekt door loeiende koeien. Op en top Friese natuur ;-)

Maandag vertrekken rond 9:30. Het is namelijk een half uurtje varen tot de spoorbrug bij Leeuwarden die volgens de berichten om 10:00 weer voor het eerst gaat draaien. We zien op de AIS echter dat er om 9:30 al boten bij de brug boten liggen te wachten…en die kunnen doorvaren. Een goed teken. Alleen wel een beetje vreemd. Hij pas om 10:00 gaan draaien. Eenmaal aangekomen bij de spoorbrug moeten we even wachten en gaat dan draaien. Yeaaahhh. Weer een obstakel verder. We varen verder door Leeuwarden en moeten dan in het centrum van de stad wachten op een paar fietsers die over de brug rijden. De brugwachter roept naar ons dat het nog even duurt. IMG_20160516_121011Er moeten een paar duizend fietser over…een paar duizend denken we…hij maakt een grapje zeker. Er lijkt echter geen einde te komen aan de sliert met fietsers. Het blijkt de Elfsteden fietstocht te zijn waar inderdaad een paar duizend fietsers aan mee doen. Na 10 minuutjes wachten komt er nog steeds geen eind aan, maar de brugwachter gooit toch de brug voor ons open. Het duurt anders waarschijnlijk nog wel een uur. We kunnen weer verder. Eenmaal voorbij Leeuwarden zien we regelmatig groepen fietsers voorbij komen.

We varen rustig verder en rond 14:00 komen we bij Dokkum. Dat schiet lekker op. Euuuhhh…toch niet. De eerste brug bij Dokkum draait niet. Wat nu weer? IMG_20160516_140640Naast de Elfsteden fietstocht blijkt er ook een Elfsteden tocht voor motoren te zijn. De brug is tot 16:00 dicht. Er is inmiddels geen plek meer aan de kade en gaan langszij een motorboot liggen. Eten een boterhammetje en gaan in het zonnetje liggen. Om 15:30 horen we dat de brug weer gaat draaien. Een half uurtje eerder al :-). Doordat er geen plek meer was en we langszij moesten gaan liggen moeten we nu als eerst los en liggen daardoor meteen vooraan in de meute. Elk nadeel heeft zijn voordeel zo maar te zeggen. We gaan redelijk vlot door Dokkum heen en moeten nog  ca. 5 nm varen tot de sluis bij het Lauwersmeer. We houden het gas erop om vooraan in de groep te blijven en we zodoende als een van de eerste in de sluis kunnen. Voor ons vaart een schip da iets harder vaart wat er voort zorgt dat de bruggen steeds open staan als we er aan komen. Eenmaal bij de sluis hebben weer geluk. Hij gaat toevallig net aan onze kant open en kunnen zodoende direct, als tweede schip, naar binnenvaren. een half uurtje later liggen we in de jachthaven Lunegat. We pakken gelijk onze spullen om de bus van 18:00 te halen. Het is ca. 20 min. lopen. Eenmaal bij de bushalte zien we dat het een Opstapper is…die moet je min. 1 uur van te voeren aanvragen :-(

We lopen terug naar de haven en bellen de havenmeester om te vragen of hij ons naar het treinstation wil brengen. Dat had hij ons eerder vandaag toen ik hem belde al aangeboden. Rond 19:30 zitten we in de trein naar Leeuwarden. We gaan op zoek naar de trien naar Zwolle en worden eigenlijk als snel aangesproken door een NS medewerkster. De trein naar Zwolle rijdt niet…er staan bussen klaar naar Akkrum waar we verder per trein kunnen. Akkrum? Akkrum? waar heb ik dat eerder gehoord…iets met een alternatieve route om de defect brug bij Grou te omzeilen ;-)

Vanaf her gaat het goed en komen we zonder verdere obstakels thuis. Eerst via Dronten om de auto op te halen en rond 22:30 zijn we eindelijk thuis.

Nog maar even een opsomming:
1) 7 bft wind pal tegen met stoten van 8 bft
2) defecte spoorbrug bij Grou
3) spoorbrug bij Leeuwarden (wisten we weliswaar vooraf)