Off we go

Zaterdag 11 juli – zondag 12 juli – maandag 13 juli

De vakantie is begonnen. Dit jaar willen we naar de Nederlandse en Duitse Wadden. Hier zijn we al een tijdje niet meer geweest. De 11692518_10205316870495424_6473805388106664494_nNederlandse Waddeneilanden was in 2008 voor het laatst. De Duitse Wadden hebben we eigenlijk steeds links (of eigenlijk rechts ;-) ) laten liggen op weg naar de Oostzee.

Zaterdag eerst alle spullen aan boord brengen en rond 13:00 vertrekken we. Er staat niet zo veel wind en vinden het prima om er vandaag maar een kort tripje van te maken. We hebben niet zo veel in om te moeten motoren. We gaan naar de Trintelhaven. Als we in de buurt zijn wil Sebastiaan de motor starten en dan doet hij het niet. Een probleem dat we vaker gehad hebben, maar dus nog steeds niet opgelost is. De startmotor is vorige winter al helemaal doorgemeten en die is helemaal in orde. Dan maar even starten door kortsluiting op het startrelais te maken met een schroevendraaier. Hij start meteen.

Zondagochtend staat er 20 knp wind met stoten van ca. 25 knp. We willen richting Medemblik omdat daar een grote marina haven is met een monteur. Als we ‘s ochtends vertrekken start de motor direct. Eenmaal uit de haven gaat het zeil op en de motor uit. De wind komt het eerste stuk pal van achter. Dat gaat lekker zo. Eenmaal bij de kardinaal draaien we af richting Medemblik. De wind is al een stukje minder (ca. 15 knp). Onderweg krijgen we nog een paar buien over ons heen waarbij de wind weer toeneemt naar 20-25 knp. Na ca. 4 uurtjes varen komen we bij Medemblik aan. De motor start weer lastig. Pas na de 3 keer drukken op de startknop doet hij het. Eenmaal in de haven gaat Sebastiaan naar de havenmeester en vraagt naar een monteur. Deze is echter op vakantie. We worden doorverwezen naar Andijk. Maandagochtend bellen we eerst even en hun monteurs zijn nog niet op vakantie en we kunnen komen. Ondertussen Googlen we op zoek naar het probleem. Het lijkt een typisch Yanmar probleem te zijn. Door corrosie van de contactpunten over de hele kabelboom treedt er weerstand op waardoor de spanning op het startrelais net iets te laag kan zijn en hij dan niet schakelt. 9 van de 10 keer kan het goed gaan en de 10x wil hij niet starten. Komt ons bekent voor. Oplossing…alle kabels en connectoren vervangen…of een hulp relais plaatsen op het startrelais. Een eenvoudig klus die de problemen op moet lossen. Het hulprelais is namelijk niet zo gevoelig voor de iets lagere spanning. Aan het eind van de middag komt de monteur en we overleggen even over het probleem. Volgens hem komt het ook vaak door een te lichte hoofdschakelaar. Als die de hoge startstroom (tot 150 Ampere) niet aan kan, kunnen de contacten “doorbranden” waardoor de weerstand ook groter wordt. En als dat het geval is, dan kan de schade veel groter worden aangezien de dynamo en startmotor dan kapot kunnen gaan. We besluiten om de hoofdschakelaar ook maar direct te vervangen. Die zijn niet zo duur en willen het risico niet lopen. Helaas was het inmiddels al 17:00 geworden en tijd voor de monteur om er mee te stoppen. Morgenochtend komt hij om 8:00 direct langs om het klusje af te maken. En zijn dan de startproblemen hopelijk definitief opgelost.

reacties

Reageer