de Thames op richting Londen

dinsdag 24 juli: Lekker uitgeslapen vandaag. Weinig wind is voorspeld, dus een dag motoren voor de boeg met de hete zon op het hoofd. Toch weer bijna 50DSC00553 mijl, die we moeten afleggen. Bij het uitvaren om  8.00 uur blijkt de zee helemaal vlak en staat er inderdaad geen wind. Op de Thames moeten we wel stroom mee gaan krijgen. Dat schiet dan toch lekker op. Rien is vandaag aan boord van een motorjacht, zodat hij vanuit meerdere kanten de flottielje kan fotograferen. Voor ons is dat ook wel weer lekker, dan hebben we de boot weer voor onszelf.

Pas vanaf half twaalf als we het Princes Channel invaren krijgen DSC00636we de stroom mee. Als we om ons heen kijken zien we niet veel, aan de noordkant geen land, aan de zuidkant zie je in de verte land. Bij de oversteek was  meer land te zien dan hier. Nog steeds geen wind, en we hebben nauwelijks iets te doen. De Josephine is ons aan het inhalen, de foto zegt genoeg.

Als we Thames echt opgevaren zijn, worden we gecontroleerd door de douane.DSC00657 Bij iedere boot komen ze langszij om te vragen hoeveel personen aan boord zijn. Ze geloven het allemaal wel. Ze zien twee personen en gaan er vanuit dat we met twee personen zijn. We zeggen nog dat er een derde persoon aan boord komt maar dat horen ze amper. Ze zijn alweer op weg naar de volgende boot. Gelukkig hadden we de reddingsvesten aan, want die blijken verplicht.

Op het moment dat we denken het wordt nu echt te warm, komt er een aangename wind. daardoor kan het laatste half uur toch nog even het zeil erbij. Meteen krijgen we weer een controle, nu of we toestemming hebben voor het varen op de Thames en de ligplaats in Londen. En ja die hebben we.

Dan gaan we ankeren. We volgen niet de groep maar een paar grotere boten, die naar de ankerplaats aangegeven op de kaart gaan. De boot van de havenmeester komt DSC00663langszij, we mogen blijven liggen. De groep blijkt inderdaad verkeerd te liggen en moeten van de havenmeester verhuizen naar het gedeelte waar wij liggen.

Bij de eerste kentering van het tij komen we vlak  bij de boot, die eerst voor ons lag te liggen. Zij denken dat ons anker losligt, maar we hebben meer ketting uit dan zij. Dat je dan een grotere draaicirkel  hebt, schijnt niet voor iedereen zo helder te zijn. Maar het gaat allemaal goed en ook ‘s nachts geen problemen.

Dsc00679

Sebas heeft tijdens het ankeren het ankerbolletje mee uitgegooid met een lijn van 11 meter, terwijl we op 14 meter water liggen. Het bolletje zit dus onder water, maar het water gaat nog 6 meter zakken. Daarom blaast hij de bijboot op, zodat hij bij laagtij naar het ankerbolletje kan varen om de lijn te verlengen. De bijboot opblazen moest met geleende pomp, wij waren de pomp  vergeten. Als hij de pomp terugbrengt gaat ineens zijn reddingsvest uit. Omdat de motor van de bijboot steeds uitviel, probeerde hij de boot te grijpen waarvan we de pomp geleend hadden en maakte daarbij water. Maar het is goed te weten dat ie werkt. Uiteindelijk komt het ankerbolletje pas rond middernacht boven drijven. Te donker om nog met het bijbootje erheen te gaan, jammer van de moeite. Morgenvroeg maar goed opletten bij het binnenhalen van het anker.

reacties

Reageer