terug naar huis

woensdag 17 augustus – donderdag 18 augustus:
We staan op ons dooie gemak op want we hoeven pas rond 16:00 te vertrekken omdat we dan pas de stroom naar buiten mee hebben. En met het vroege tij naar buiten varen heeft niet onze voorkeur omdat het eerst nog redelijk hard waait uit het westen en dan heb je de wind pal tegen. Niet echt prettig en handig. Er staat inmiddels een lekker zonnetje en de korte broek gaat aan. Die hebben we nog niet veel nodig gehad! We gaan eerst nog wat boodschappen halen voor onderweg. We willen de hele nacht doorvaren en in een keer naar Vlieland, of als er geen plek meer is naar Terschelling. Een tochtje van 150 nm / 24 uur non-stop varen.

P1020877Om 15:45 vertrekken. Eerst nog even de dieseltank volgooien en dan de  haven uit. We zijn niet de enige. Samen met 3 andere Nederlandse boten varen we de Elbe af. Even later komt er een soort brandweerboot naar buiten en begint in het wilde weg te spuiten. Waarschijnlijk wat aan het oefenen. Wel een grappig gezicht.

De eerste 20 nm hebben we de wind nog recht van voren en moeten we op de motor varen. Als we eenmaal de Noordzee naar het westen afdraaien kunnen de zeilen omhoog. Wel halen een snelheid van dik 7 knp. en hebben tot ca. 22:00 de stroom mee.  Dat schiet lekker op. Er staat nog wel een zeegang van ca. 1 m, maar alles verloopt soepel…tot 02:00 ten minste. De wind was rond een uur of 0:00 gaan liggen, zoals voorspeld, en we moesten weer op de motor varen. En om 2:00 begon de motor te stotteren. Ter hoogte van het Duitse Waddeneiland Juist. Hmmm, niet echt prettig zo midden in de nacht, zonder wind op de Noordzee dobberen. Een klein half uurtje later sloeg de motor echt  helemaal af. We hijsen snel de zeilen om niet geheel stuurloos te liggen. Met het kleine beetje wind kunnen we nog net iets sturen. We gingen in het begin nog ca. 4 knp de goede kant op, maar een paar uur laten nog maar 2,5 knp. En daarvan was 1,5-2 knoop stroming mee. 

Rond 7:00 zijn we ter hoogte van Eems gekomen. Nederland is in zicht en het wordt weer licht. We moeten de vaargeul van de Eems oversteken en dat doe ik het liefst toch zo snel mogelijk. Ondertussen had ik al een vermoeden dat de motor het niet deed doordat er iets met de brandstof(toevoer) aan de hand was en heb de motor toen ontlucht met het handpompje. Na 10 min. pompen kwam er diesel uit de ontluchtingsschroef. Snel de schroef dichtdraaien en de motor starten…en…hij liep weer als een zonnetje. Maar voor hoelang? Snel geven we gas en steken de vaargeul over. Na 20 min. begint de motor weer te stotteren. Ik ga weer met het handpompje en de ontluchting aan de gang en 10 min. later loopt de motor weer. Weer voor 20 minuten. Het lijkt erop dat de brandstoffilter verstopt zit en er te weinig diesl aanvoer is. Met het handpompje lukt het dan elke keer om het reservoir van het 2de brandstoffilter vol te pompen. En daar loopt de motor 20 min. op voordat hij begint te stotteren. Rond 8:00 varen we ter hoogte van Rottumerplaat en heb ik weer internet op mijn telefoon. Ik zoek een Yanmar monteur op en pleeg een belletje om te overleggen wat het handigste is. De monteur vermoede exact hetzelfde. Een verstopt brandstoffilter e/o leidingen. Als het mij lukte om de motor aan de praat de houden, dan kon dat niet zo heel veel kwaad. En zo lukt het om de motor alles bij elkaar nog 4 uur aan de praat te houden. Precies ter hoogte van de ingang bij Schiermonnikoog gaat de motor definitief uit. Inmiddels was de wind weer iets toegenomen en opkomend tij geworden. Dat komt precies goed uit, want zo kunnen we met stroom mee naar Lauwersoog varen. De wind komt echter redelijk van voren, dus we moeten in de vaargeul opkruisen. De wind neemt steeds meer toe en vlak bij Lauweroog staat er een dikke 15 knp wind. Voor het zeilen is dat prima, maar om zonder motor aan te meren in de krappe haven is dat iets minder. Ondertussen had ik al geprobeerd om het reservoir van het 2de brandstoffilter met de hand weer vol te pompen ter voorbereiding zodat we de motor nog voor ca. 20 min. zouden kunnen gebruiken tijdens het binnenvaren van de haven. Na dik 10 min. pompen met het handpompje, stroomde het reservoir echter nog steeds niet over. Hmmm…zit alles dan inmiddels zo verstopt dat dit trucje ook niet meer werkt. Weinig aan te doen en we varen met het grootzeil de havenkom in. Ik probeer de motor toch nog een keer te starten…en waarachtig…hij loopt. Mooi! Snel gas geven en naar de ligboxen varen. Binnen 3 min. liggen we vast en kunnen we weer veilig aan wal. Zo, dat was best een spannend nachtje.

reacties

Reageer