overzeilen….of toch niet

Zaterdag 12 juni is onze boot vertrokken op weg naar Kiel. Dit doen we niet zelf, maar laten we door een bemanning doen. Dat scheelt ons de nodige dagen die we liever op de Oostzee gebruiken. Zaterdagavond werden we echter al door de schipper gebeld vanuit Makkum. Er staat water in de boot…enig idee? Het zal de waterzak wel zijn zegt ik. Dat hebben we vorig jaar in Slovenië namelijk ook gehad. Het lijkt hetzelfde probleem. Hoewel de waterzak nog geen jaar oud is. Tevens is een schakel in de Genuaval gesprongen en de val zit nu vast in de top van de mast. Hilda en ik besluiten om de auto in te stappen naar Makkum om te kijken en te helpen. Vanuit huis is het maar een dik uur rijden. Eenmaal aangekomen was de Cor, de schipper, al in de top van de mast geweest en was de genuaval weer beneden. We hebben echter geen reserve harpjes aan boord die sterk genoeg zijn. Met uitzondering van de harp die aan het tweede anker zit. Deze gebruiken we dan ook maar omdat we nog genoeg tijd hebben om een nieuwe voor het anker te kopen. Probleem 1 is dus opgelost. Nu nog de lekkage / waterzak. We zien zo 1-2-3 niets aan de waterzak. Alleen dat hij zo goed als leeg is. Bijna 150 liter water is weg. Dit moet dus wel het probleem zijn. Ik haal de waterzak helemaal los en sluit hem weer opnieuw aan en vet de rubberen ringen in met zuurvrije vaseline. Nu maar hopen dat hiermee de lekkage opgelost is. We vullen de waterzak weer. Deze keer niet helemaal vol, maar ongeveer voor de helft. De volgende ochtend is de waterzak echter weer zo goed als leeg. Het heeft helaas dus niet geholpen. We laten het voor maar wat het is en Cor koopt een 20 liter waterjerrycan. Voldoende voor een dag of 2.

Zondag varen ze verder. De tocht gaat binnendoor richting Lauwersoog met een tussenstop in Dokkum. Maandagochtend varen ze door naar Lauwersoog en is het wachten op rustig weer om de oversteek naar Norderney en vervolgens Cuxhaven te maken. Er staat namelijk >5 bft N/NO wind. En dat is geen pretje op de Noordzee. En helemaal bij Cuxhaven kan het dan gevaarlijk worden. De bemanning wacht dus af. De voorspellingen zijn voor de komende week echter ook niet gunstig. We wachten dinsdag dus nog even af. Maar de voorspellingen worden echter niet beter. Pas na het weekend lijkt het iets rustiger te gaan worden. Omdat we de bemanning ook voor het stilliggen moeten betalen, besluiten we om de poging te staken. Na het werk stap ik in de auto en rij meteen door naar Lauwersoog om de bemanning op te halen en thuis te brengen. Erg balen. Onze zeilvakantie op de Oostzee lijkt in het water te gaan vallen.

En nu? Dat hangt natuurlijk af van het weer. Hopelijk is het weer gunstig als onze vakantie begint en kunnen we zelf de overtocht maken. De Duitse Waddeneilanden en Helgoland schijnen ook erg mooi te zijn. We zullen dan alleen minder tijd overhouden om het gewenste rondje op de Oostzee te kunnen varen. We moeten onze tocht dan dus iets  in gaan korten.

reacties

One Comment to “overzeilen….of toch niet”

  1. bets &kees 23 juni 2010 at 08:46 #

    Hoi Bas en Hilda,
    Dat is zeker balen en erg jammer, maar ja het weer heb je nou eenmaal niet in de hand. Gelukkig kunnen jullie zelf wel de tocht maken al kost het wel extra dagen. Gelukkig dat het weer inmiddels beter is en hopelijk blijft het ook goed de komende tijd en als jullie de boot zelf niet kunnen terug varen kun het altijd nog later laten doen. Het is toch maar fantastisch dat jullie zulke mooie reizen kunnen maken vorig jaar Kroatië en rond Italië en dit jaar de Oostzee en volgend jaar Great Barrien Reef Australië wat een leven goed er moet ook hard gewerkt worden maar dat is jullie ook niet vreemd en dan is de beloning ook daar.
    Wij wensen jullie een fijne tijd met veel mooi weer maar wel af en toe de gangboorden schoonspoelen. Bets en kees


Reageer